Eksamens, præstations og præsentationsangst

Forside > Se hvad der kan behandles > Eksamens, præstations og præsentationsangst

Eksamens, præstations og præsentationsangst

Du kender følelsen af et pres inde i dig selv, når du skal gøre noget, vise noget eller være noget, imens andres øjne hviler på dig.

Vi kender allesammen følelsen af “sommerfugle” i maven, som vi forbinder med spænding. Det er adrenalinen som gør dig beredt, som skærper dine sanser, og som er en helt naturlig måde at få dig til at yde dit allerbedste, når du møder det som venter foran dig.

Men hvis spændingen bliver for hård, måske fordi du har erfaring fra tidspunkter hvor det ikke gik godt, så kan spændingen blive til frygt, og sommerfuglene i maven bliver i stedet for til fysisk ubehag, eller måske endda smerte.

Denne frygt hæmmer dig når du skal præstere, præsentere eller fremlægge noget, og kan få mange mennesker i samme situation til at vælge, helt at undgå disse situationer hvor opmærksomheden føles for intens.

Vi mennesker er nemlig rigtig gode til at lave undvigelsesmanøvrer når der er noget vi er bange for, og det er også en helt naturlig forsvarsmekanisme. Men hvis angsten får os til at undvige ting som er vigtige for os, så som en eksamen, så skabes en negativ spiral hvor dårlig samvittighed og stress også følger med

Hypnoseterapi og visualisering

Som nævnt, kan angst skyldes dårlige oplevelser eller urimeligt høje forventninger til dig selv, så kravene til din præstation bliver alt for høje.

Der kan være mange flere grunde herfor, men uanset dine årsager, så er hypnoseterapi og visualisering, metoder som er meget effektive og som har hjulpet mange mennesker med at give slip på angsten.

Jeg har rigtig gode erfaringer i hypnoseterapi mod angst, hvor eksamens, præstations og præsentationsangst afhjælpes ved kun 2 til 4 sessioner. I de fleste tilfælde skal der kun få sessioner til, for at sætte ord på angsten.

Selvom det er vidt forskelligt hvordan personer reagerer, så har hypnoterapi vist sig som et rigtigt godt værktøj til denne problematik. Du vil også finde ud af, at det at få sat ord på din angst og finde ud af hvordan du gerne vil have det, kan være nok til at dæmpe angsten betydeligt.

Visualiseringen er også den samme teknik som jeg benytter til sportsfolk, når de skal præstere på et højt niveau.

Fordi hjernen fungerer sådan, at oplevelser som visualiseres skaber de samme mekanismer som oplevelser der skabes i virkeligheden, er det muligt at visualisere en bedre oplevelse som danner selvtillid til egne præstationsevner.

En selvtillid som erstatter frygten for fiasko, på en god og hensigtsmæssig måde.

Ønsker du at være fri af eksamens, præstations og præsentationsangst, og være den som styrer og præsterer sit allerbedste i de situationer?

Så kontakt mig og jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig fri af din angst.

Artikler om præstations og eksamensangst:

Mange unge får piller mod eksamensangst